divendres, 11 de novembre del 2011

Xapata

Perquè no tot en aquesta vida són dolços i postres, i un servidor cada dia ha d’esmorzar fora de casa el seu entrepanet, jo em faig el pa amb la meva super panificadora. Però feia temps que volia fer pa de xapata, i a més, per tots aquells que ara estan pensant: ‘clar, amb la panificadora qualsevol!’, doncs no!!, està fet a ma, totalment, sense ajuda de màquines, així que no hi ha excusa per no fer-ho. He agafat les proporcions de la recepta de Su de webosfritos, tot i podria haver-ho fet de la recepta que tinc a casa, ja que és bastant igual.
A més, tingueu en compte que no suposa molta feina, és més temps d’espera que no pas d’amassar.

Ingredients:

Per a la massa mare:

- 100 ml. d’aigua
- 10 grs. de llevat fresc (el podeu trobar al Mercadona, a la secció de iogurts)
- 180 grs. de farina de força (també ho podeu trobar al Mercadona)
- 1 cullerada petita de sucre

Per a la massa del pa:

- 260 grs. d’aigua
- 30 grs. de llevat fresc
- 430 grs. de farina de força (vaig fer mig farina de força blanca, mig farina de força integral)
- 50 grs. d’oli d’oliva
- 1 cullerada petita de sal

Preparació:

El primer és preparar la massa mare. A un bol posem la farina, fem miques el llevat, i afegim la resta dels ingredients. Barregem tot bé, i ho deixem reposar fins que dobli el seu volum (vaig esperar aproximadament 2 hores).
Ara posem tots els ingredients a un altre bol, i incorporem la massa mare, i hem d’anar amassant (amb les mans, que és el més divertit) fins que agafi una textura flexible i elàstica. Quan veiem que tingui aquesta textura, a una superfície oliosa (és a dir, que haguem posat oli formant una pel•lícula) posem la massa i l’aixafem donant-li una forma rectangular, d’uns dos centímetres de gruix. Deixem reposar una estona (cinc minutets), i en aquest punt posem a preescalfar el forn, a uns 180º.
I ens toca preparar les nostres xapates. Aquí ja comença a anar a gustos: jo vaig fer rectangles petits amb l’ajuda d’un ganivet, però si voleu, poder fer unes tres/quatre barres de xapata. Tot depèn de per què ho voleu fer servir. Jo volia entrepanets per esmorzar, i vaig fer xapatetes. A mesura que anem tallant, ho anem col•locant a la safata del forn, amb molta cura, si no se’ns desmuntarà la nostra ‘estructura’, i un cop ho tinguem tot traspassat a la safata, empolvoreu la massa amb una mica de farina, per donar-li l’aspecte característic de xapata, i una altra estona de repòs (mitja horeta).
Va que ja arribem al final! Polvoritzem el forn amb aigua de manera abundant, si podeu amb un esprai, si no, us recomano que poseu un got ple d’aigua al forn per obtenir l’humitat necessària. I xapates al forn! En quinze minuts tindrem les nostres xapates fetes. Passat aquest temps, ho deixem refredar a una reixa, per tal que el ‘cul’ de pa no sui, i es quedi tou.

Nota de cata: amb pa amb tomàquet, boníssim!!!!

P.D.: es pot congelar perfectament, i mitja hora abans de menjar-ho es treu del congelador i ho tenim llest per degustar.






Print Friendly and PDF