divendres, 11 de gener del 2013

Ceba caramel·litzada


Després de la recomanació per iniciar l'any culinari, comencem amb una recepta fàcil, molt fàcil de fer, i que de ben segur molts dels que em llegiu heu fet algun cop.
El que segurament no heu fet és la ceba caramel·litzada tal i com us l'ensenyaré jo avui, és a dir, sense fer servir sucre, caramel·litzant-la únicament amb els sucres que desprèn la ceba a base d'una cocció lenta.
El resultat és, si m'apureu, millor que fent servir sucre, tot i que s'ha de dir que s'ha de fer sense pressa, no com la ceba caramel·litzada 'tradicional', que la tens llesta en un plis.
Anem al 'liu'!

Ingredients:

- 1/2kg. de ceba de fregir
- oli d'oliva
- aigua

Preparació:

Ja veieu que comencem amb pocs ingredients, i per tant, amb poca feina, eh?

El primer de tot és tallar la ceba a juliana. Jo la vaig tallar així, però si la preferiu deixar com si fossin aros, o més picadeta, això va al gust.
Un cop tallada, posem a escalfar a una paella una mica fonda un bon raig d'oli. El recomanable és que la paella tingui mig dit d'oli, aproximadament. Quan l'oli comenci a escalfar, aboquem la ceba tallada, i remenem tot molt bé per tal que tota la ceba quedi impregnada d'oli.
Afluixem el foc i el deixem a mitja potència, i anem removent de tant en tant. Si ens fixem, i tenim paciència, veurem el canvi que va experimentant la ceba.
Inicialment teníem una ceba blanca, i veiem com va canviant de color amb l'ajuda de l'oli i el foc, agafant poc a poc una tonalitat daurada, i també veureu que el que al principi us semblava molta ceba, se us va quedant en poqueta cosa. La gama de colors per la que passa és blanca, groguenca, m'atreviria a dir que taronja, i finalment daurada.
Aquest procés dura una mitja hora, aproximadament. Un cop la ceba ha absorbit tot l'oli, i ha adquirit un tó marró (sense que es cremin, ok?), la ceba ha començat a deixar els seus propis sucres, i això és el que li confereix el seu aspecte marró daurat. Si voleu, podríeu parar aquí el procés  deixar que acabi el procés de 'coloració', i retirar-ho del foc. Sinó, podeu fer com jo, i afegir-li una mica d'aigua a la paella. Amb aquest simple gest el que fem és dissoldre els sucres de la ceba i formar caramel. Jo vaig fer aquest procés d'afegir aigua uns tres cops, tenint en compte que la quantitat d'aigua que hi afegim és molt poca, i és important controlar-ho i no parar de remenar.
I ara ja és qüestió de temps, arribarà un moment que veureu que la vostra ceba està llesta per retirar-la del foc i reservar-la, o servir-la per acompanyar un bon tall de carn, o una tartaleta de pasta de full amb formatge de cabra.
Jo us la presento en la seva versió simple, el bol que veieu correspon a mig quilo de ceba, us ho dic perquè us feu a la idea de com es redueix, per això és important que si voleu tenir-ne a ma una temporada, feu una bona quantitat.

Fins la propera!!