dimecres, 4 de desembre de 2013

Espirals de cardamom

Dilluns a última hora, i quan dic última hora és última hora, em vaig posar a fer aquestes pastes. No les havia fet mai, i durant una bona temporada em voltava la idea pel cap que les havia de fer.

La culpa d'haver-les fet (si és que es pot dir així) és de l'Iban Yarza, que els va fer a la televisió basca eitb, al programa del David de Jorge Robin Food. D'allà també va sortir la recepta de la focaccia, i que a casa fem sovint. Us deixo el vídeo on demostra com es fan, a més d'unes galetes de sègol espectaculars.

Us haig de confesar que no havia tastat mai res amb cardamom, i que tant el seu aroma com el seu sabor m'han encantat! Perquè us feu una idea, i només una idea, vindria a ser com un germà de la canyella, amb un aroma molt més potent, més intens. Si en voleu saber més, haureu de fer aquestes pastes!

Quan veieu les fotos us recordaran un altre dolç típic del nord d'Europa, el Kanelbullar, o espirals de canyella, ja que els he donat la mateixa forma, però aquestes espirals d'avui no portan ni un polsim. Ja les farem ja!

Ingredients:

Per la massa:
- 390 gr. de farina
- 210 gr. de llet
- 75 gr. de sucre
- 75 gr. de mantega
- 10 gr. de llevat fresc
- 4,5 gr. de sla
- 1 cullerada de postres de cardamom mòlt

Per al farcit:
- 60 gr. de mantega
- 60 gr. de sucre moreno
- 40 gr. d'ametlla molta
- 1 cullerada de postres de cardamom mòlt

L'iban fa servir ou i sucre perlat per pinzelar i decorar les pastetes abans d'enfornar, però jo vaig prescindir perquè era probable que en mengés un intolerant a l'ou.

Preparació:

El primer de tot és escalfar la llet (escalfar, no bullir) i desfer la mantega en la llet calenta. Un cop tèbia, desfarem també el llevat. Per ser previsors, aquesta barreja de llet, mantega i llevat la farem a un bol gran, on posteriorment farem la massa.

Quan tinguem la mantega i el llevat dissolts en la llet, incorporem el 80% de la farina, i remenem amb una cullera gran durant aproximadament cinc minuts. La descripció de l'Iban és que 'coja correa', és a dir, que ja comença a estar amassat i es va enganxant a les parets del bol, formant fils.

Seguidament afegim la resta de la farina amb el sucre, la sal i el cardamom, i procedim a amassar com ens agrada, amb les mans, sobre la superfície de treball, fins que quedi llis i brillant. Aleshores ho deixarem reposar fins que dobli el volum.

Estenem amb el corró la massa donant-li forma de rectangle de mig centímetre de gruix, i estenem els ingredients del farcit que prèviament haurem barrejat formant una pasta densa, per tota la superfície de la massa, deixant lliure dos/tres centímetres d'un dels laterals.

En el moment que la tinguem estesa la pasta sobre la massa, en el meu cas l'he enrotllat sobre ella mateixa, i la deixem reposar uns deu minuts.

Passat el temps, es tallen transversalment tires de la nostra massa, i es deixen fermentar les nostres espirals sobre la safata de forn, fins que doblin novament el volum, moment que les ficarem al forn preescalfat a 220ºC durant 12 minuts (10 en el meu forn).

Deixem refredar, i ens anem deixant seduir per l'aroma penetrant del cardamom mentres esperem impacients a menjar-los.

Què, no us veieu amb una d'aquestes espirals i un té a la sala d'estar davant d'una xemeneia?







Els plats que veieu, són de la casa tast, i m'han semblat molt macos per presentar les pastetes de manera individual, tot i que dubto que en pugueu menjar només una!

30 comentaris:

  1. oh que bones! Doncs mira, em guardo la recepta. Que jo també he arrencat amb el tema dels pans i a més de la foccaccia també anirà bé per un pa dolç! Petons

    ResponElimina
  2. Creo que te ha pasado como a nosotras: desde que descubrimos el cardamomo, aprovechamos cualquier excusa para utilizarlo; da a los dulces un toque aromático extraordinario.
    Las espirales, super bonitas y deliciosas, seguro.
    Un beso.

    ResponElimina
  3. Y qué me dices de lo requetemonísimas que son las semillas de cardamomo? Lo tienen todo. El toque que dices así como más "intenso" que la canela yo lo percibo como ligeramente picante no? No sé, a mí me gusta mucho también, pero tienes que ser especias-adicto como me pasa a mí.
    Me ha encantado la recetita y se me antoja ideal para una tarde que pasar calentito en casa.
    Bs

    ResponElimina
  4. Doncs jo tenc pendent les espirals i quan veig la recepta és quan me'n recordo, tenen una forma molt bonica i amb cardamom que li aporta un sabor tan bo. Jo tampoc em podria conformar amb una, jeje
    Un petó

    ResponElimina
  5. oiiiii que boooo!!! m'agrada molt amb el cardamomo, especie que em fico dins el gintonic!! jajaja. la recepta de focaccia va primer per aixo, a veure si me'n surto! petons

    ResponElimina
  6. tienen una pinta estupenda David! ademas asi de especiadas apetecen mucho mas..estoy segura que no puedes comerte uno solo! ;)
    un beso

    ResponElimina
  7. Victor (o David jaja) te han quedado muy bien y bien aromaticas¡¡A mi personalmente me gusta poco el aroma del cardamomo.
    una abraçada

    ResponElimina
  8. Muy buena pinta estas espirales, deben tener un sabor muy especial con la combinacion de cardamomo, almendras y azucar. Se te da bien esto de cocinar los lunes por la noche eh! Un abrazo fuerte Victor!

    ResponElimina
  9. Un hombre con las manos en la masa,me encanta!!Te puedes creer que con lo que me gusta amasar,aún no los hice,y me acuerdo cuando los veo.Me gusta este relleno con almendras y el aroma a cardamomo me encanta,con éste punto lo encuentro original,siempre los caté con canela.
    Te felicito,y no abandones a las masa.

    Un saludo,besos!

    ResponElimina
  10. Un hombre con las manos en la masa,me encanta!!Te puedes creer que con lo que me gusta amasar,aún no los hice,y me acuerdo cuando los veo.Me gusta este relleno con almendras y el aroma a cardamomo me encanta,con éste punto lo encuentro original,siempre los caté con canela.
    Te felicito,y no abandones a las masa.

    Un saludo,besos!

    ResponElimina
  11. Me encantan los espirales de canela, así que estos tendré que proarlos porque te han quedado con una pinta fantástica!!!!!

    Gracias pro la receta!!!

    Besos!!

    ResponElimina
  12. Dons mira, em preguntaba quin gust feia el cardamomo i ara ja ho se, un altre cosa per probar. T'ha quedat de maravella i amb les ametlles tenen que estar de bones. No tinc xemeneia, pero davant el radiador també me les menjaria sense fer-lis cap fastig.

    Un petó

    ResponElimina
  13. Quin goig...doncs sembla ben bé que les hagis preparat a primera hora!!! Haig de provar el cardamom!!!

    ResponElimina
  14. Mmmmm...què bons!!! Els cinnamon rolls (i els cardamom rolls com aquests tan macos que has fet) és un dels meus dolços pendents...mai n'he fet! I la meva germana sempre m'està demanant que provi a fer-ne.
    Jo també fa poc que vaig descobrir el cardamom, quan vaig començar a experimentar amb la carrot cake i altres postres fets amb carbassa.
    Per cert, ja veig que li estàs agafant 'el punt' a això dels props i de fer les fotos amb elements decoratius. ;-)

    ResponElimina
  15. No els he fet mai encara: els tinc pendents! Les espirals de canyella em poden! Així que aquestes segur que també!! I fan molt bona pinta per haver estat fetes en hores baixes! :) Però als artistes com tu no tenen hores baixes!
    Petons

    ResponElimina
  16. Últimament les veig prou les espirals i està entrant-me gana de fr-les!! et confesse que no le havia vit amb cardamom ni que jo les he fet mai tampoc!! este estiu vaig comprar una bosseta amb cardamom i ahí estan al calaix, així és que a veure si m'anime ja d'una! Perquè aquestes teues fan molt bona pinta!
    Besets
    Angi

    ResponElimina
  17. Te han quedado de lujo, qué saborcito más bueno tienen que tener. Un abrazo, Clara.

    ResponElimina
  18. Tienen muy buena pinta compañero, el cardamomo es una de esas especias tan especiales...
    Un besito!

    ResponElimina
  19. WoW!!!!! Adoro estas espirales!!!!! Creo que ahora mismo sin cenar me las comería todas!!!! Son un vicio!!!

    Un besito,
    Sandra von Cake

    ResponElimina
  20. No els he menjat mai però m'agradaria fer-ho... M'apunto la recepta!

    ResponElimina
  21. Pero que curiosicas y preciosas te han quedado! me encantan, ya me las imagino con un cafetín por la mañana, un desyuno de lujo... bueno y una merienda de gourmet total, riquísimo! bsss

    ResponElimina
  22. solo hay que verlas para saber que esto es una auténtica golosada! te han quedado geniales Víctor!! no te habrá sobrado ninguna, verdad? :)

    abrazos salseros amigo!

    Tito

    ResponElimina
  23. Euuuuuuuuuu!!!! guarda una para miiiiii!!!.es cierto que compartimos día de cumple?????..seguro que solo el día, porque tu eres más jovencito Jijiji ;)
    Me encantan los postres con influencias de los países del norte..las especias y la bollería son de lo que más me gusta en el mundo :)
    Te quedaron lindas...y si tienes la chimenea encendida, un café calentito y una entre las manos, creo que seria un día ideal!!!!
    Chiki, me tomaré un descansito la semana que viene..así que si no me da tiempo a volver antes, quería que supieses que te deseo unas felices, felices fiestas, que todo sea hermoso y no dejes de venir a verme a la vuelta!!! ehhhhhhhh!!!!! ;)
    eso si, el día de nuestro cumple no me olvidare de felicitarte :)
    cariños amigo!!!!!

    ResponElimina
  24. Jo tampoc (crec) he tastat mai el cardamom!! així que l'hauré de provar... aquestes espirals t'han quedat perfectes! a mi també em passa que a vegades a última hora m'encapritxo si o si que he de fer alguna coseta, i apa, mans a l'obra i ben tard al llit! però quina recompensa, eh?? un petó!

    ResponElimina
  25. Tenen una pinta molt bona aquests espirals, m'ho anoto i ja miraré de fer-ne algun dia, perquè jo crec que tampoc he provat mai el cardamom! hehehe

    Una abraçada!!

    ResponElimina
  26. ¿Qué tendrá el cardamomo que tanto lo usan en muchos países nórdicos? Es así; abunda en repostería, y al igual que a ti, me sorprendió ese aroma inconfundible, y potente, que tiene. ¡Y el olor que deja en la cocina! O bueno, en toda la casa. Ya me gustaría a mi ver a algún que otro vecino bajando por las escaleras siguiendo el rastro del olor para ver de dónde procede, ja ja ja.

    Besos.

    ResponElimina
  27. A formidable share, I simply given this onto a colleague who was doing somewhat analysis on this. And he in reality purchased me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love studying extra on this topic. If doable, as you change into expertise, would you thoughts updating your weblog with extra details? Its extremely useful for me. Big thumb up for this weblog publish!
    jeux bmx

    ResponElimina
  28. Qué masa más rica, entre el olor de la masa en el horno y el cardamomo...son irresistibles.
    Besicos

    ResponElimina
  29. Curiosamente yo tampoco he usado nunca cardamomo, bueno sí, como aderezo en los gin, pero no me apasionó y mira que soy fan incondicional de la canela, pero ahora que lo explicas, no me puedo quedar con las ganas de usarlo para hacer algún dulcete, tus espirales tienen una pinta fabulosa... y me lo estoy perdiendo!!! Jajaja
    Besos.
    Raquel

    ResponElimina