dijous, 23 de gener de 2014

Panettone

Segur que quan heu vist el nom de la recepta, heu pensat: "aquest noi s'ha xalat, ara si, completament...". Bé, potser una mica tocat de l'ala si que estic, però com ja us vaig dir quan vaig publicar els núvols de xocolata, i avui us confirmo, està sent un gener molt mandrós. Vaig fer, passades les festes, una desconnexió total d'una setmana, però a més, diumenge de la setmana passada vaig agafar la grip, de la que encara estic recuperant-me. I segurament no és excusa, perquè el panettone és més aviat nadalenc (de fet el vaig fer per reis...), però entre la desconnexió i la grip, podreu comprendre que no he tingut gaire temps (i aquesta setmana tampoc gaires ganes) de publicar.

Però per fi estic aquí, amb cada vegada més energia, per portar-vos aquesta recepta que segur heu vist inundant la blogosfera pel Nadal, i que jo he adaptat de la meva apreciada MJ, que ja sabeu que és una fenòmena! He seguit la seva vídeo recepta al peu de la lletra i, com passa sempre, no ha fallat.

Us haig de dir que em va agradar molt, potser és una mica dens, i jo pel meu gust l'hagués farcit més (i quan el torni a fer el farciré més, i tot s'ha de dir, potser vaig ser jo el que es va quedar curt amb el farcit), però estava realment bo. El que va sobrar, per al dia següent amb el café amb llet, va resultar ideal!

Ingredients:

Amb aquestes quantitats surten dos panettones grandets.

Preferment:
- 100 gr. de farina de força
- 30 gr. de llevat
- 20 gr. de sucre
- 70 gr. d'aigua tèbia (tèbia, no calenta!)

Masa:
- El preferment
- 5 ous a temperatura ambient
- 150 gr. de mantega a daus, a temperatura ambient
- 170 gr. de sucre
- la pell ratllada d'una llimona (jo una cullerada de postres d'aroma de llimona)
- la pell ratllada d'una taronja (jo una cullerada de postres d'aroma de taronja)
- 600 gr. de farina de força
- un pessic de sal

Farcit:
- 130 gr. de llàgrimes de xocolata (gran error el meu de no pesar-ho i posar-ho a ull, per això em vaig quedar curt segur!!)
- 12 talls de taronja confitada (jo taronja i llimona confitada en quadradets)


Preparació:

Quina quantitat d'ingredients, eh? Però no patiu, que no és gens difícil, i sembla molta cosa, però després no és tant, ja veureu! A més, si us hi fixeu bé, hi ha ingredients que es repeteixen.

El primer que farem serà el preferment, desfent el llevat en l'aigua tèbia. Seguidament, barregem a un bol tots els ingredients del preferment amb una cullera, fins a obtenir una pasta... pastosa, per dir-ho d'alguna manera, i ho deixem reposar tapat amb paper film fins que dobli el seu volum.

Quan el preferment hagi doblat el seu volum, anem a per la massa. Us recomano que feu servir robot de cuina, panificadora... el que tingueu per amassar, ja que es tracta d'una massa que necessita molt temps de pastat, i fer-ho amb les mans no és gens viable. Bé, fet aquest petit incís, continuem. En el meu cas, he fet servir la panificadora, que crec que només la faig servir per amassar, quan em ve de gust fer pa però no tinc ganes d'amassar manualment. Aix que em torno a desviar del tema! Afegim, per aquest ordre, els ingredients a la cubeta de la panificadora: els ous lleugerament batuts, la mantega, el sucre, els aromes/les ratlladures, el preferement, i per últim, la farina i la sal.
Programem la panificadora en el programa només amassar. La meva màquina no el té, però utilitzo el programa llarg de fer pa, i en el que la primera mitja hora de programa és només amassar, i quan passen els 30 minuts, ho paro. Aquest procés ho repetirem fins que la massa obtinguda sigui elàstica i una mica enganxosa. En el meu cas van ser aproximadament 45 minuts.

En el moment que la massa tingui la consistència que ens interessa, pincelem un bol gran amb oli, i passem la nostra massa al bol. Ho tapem amb paper film, i deixarem reposar fins que sembli que la massa vol sortir-se literalment del bol, i hagi fet pujar el paper film. Vaig haver-me d'esperar unes 3 hores i mitja.

Amb la massa ja a punt, toca donar-li forma i farcir-la. Dividim la massa en dos, i treballem cadascuna de les divisions de la mateixa manera: estenem sobre una superfície prèviament enfarinada, donant-li forma més o menys rectangular (no ha de ser exacta), d'un centímetre de gruix més o menys, i estenem per tota la seva superfície els ingredients del farcit.

Seguidament enrotllem la massa sobre ella mateixa, obtenim un cilindre, del qual unirem els extrems i introduirem en el motlle amb els extrems a la part de sota. Si feu servir motlle de panettone, aquell típic de paper, perfecte. Si com jo, feu servir una llauna, penseu d'engrassar-la i enfarinar-la abans de ficar la massa, per poder desmotllar sense problemes el nostre panettone.

I ara de nou toca esperar que els nostres panettones arribin fins a la vora del motllo (els vaig deixar tota una nit freda terrassenca al forn apagat), moment en el qual els pintarem amb una mica d'ou batut i ficarem al forn preescalfat a 180ºC durant 35 minuts (en el meu forn, que sempre faig servir opció ventilador). Ja sabeu que cada forn és un mon, així que vigileu no se us quedin crus, o se us cremin, ok?

Només ens queda desmotllar-los, i gaudir d'aquest dolç que aquest any a casa ha acompanyat al ja tradicional tortell de reis.





24 comentaris:

  1. Lo primero, mejórate, que las gripes son muy puñeteras :)
    El panetone, aunque ya hemos pasado las fiestas, siempre se recibe con gusto. La pinta es estupenda y el truco de la lata, fantástico.
    Un abrazo y cuídate.

    ResponElimina
  2. Mmmmmmm, se exactamente como sabe ese panettone porque es tal cual lo he hecho yo!!!! Y que bueno sería tomar ahora un trocito!!!

    Un besito Víctor,
    Sandra von Cake

    ResponElimina
    Respostes
    1. Y a que está bien rico Sandra? Para la próxima te guardo un pedacito!

      Besos!!

      Elimina
  3. Mejorate de la gripe, que en este tiempo es muy jodida, yo la pase y tarde casi dos meses en recuperarme del todo, La receta me parece genial, la elaboración perfecta y el resultado espectacular, yo te digo que en casa no tenemos fecha para comerlo, y soy italiano, pero siempre que puedo lo compro porque para el desayuno es genial, todavia quedan en los super. Y te diras...vaya italiano que compra el panettone hecho!!! jajajaja, es que me da mucha pereza, asi que para tu receta de hoy...un 10.
    Un abrazo
    Ettore

    ResponElimina
  4. El meu novio no para de demanar-me panettone i a mi m'agrada si no fos per les panses i ell no el vol amb xocolata, no li diré que he vist aquesta recepta perque m'obligarà a fer-li. T'han quedat impressionants, però tinc una curiositat, aquets motllos a on es compren? No els havia vist mai. De veritat tenen una pintassa. Que passis un bon cap de setmana. Petons

    ResponElimina
  5. Pero bueno! Así que has estado malito? Claro, ya se te echaba de menos con tus recetas! A mí como me da igual la época del año que sea agradezco infinitamente esta receta porque así no dependo de las temporadas en el súper! Ten por seguro que lo haré! Igual para las próximas navidades publico yo este panettone! A disfrutar del finde! Bss

    ResponElimina
    Respostes
    1. He estado más que malito Beatriz, pero ya estoy a pleno rendimiento!
      Yo creo que voy a hacer como tú, y no fijarme en las temporadas, porqué este panettone seguramente lo haré en más de una ocasión! Ya verás cuando lo hagas lo rico que está!

      Besos!

      Elimina
  6. Queden molt divertits a dins de la llauna. Fan una pinta magnífica, m'encanten!
    Que et milloris del tot i que passis bon cap de setmana!

    ResponElimina
  7. Ostres... a una llauna!!! M'encanta! Perque a Holanda no trobo els motllos del panettone.
    M'encanta la recepta. Mai m'he possat a fer-ne, pero em vull treure l'espina d'una vegada... encara que sigui tard. O podem considerar-lo com pràctiques amb temps de cara al Nadal que ve... jajajaja
    Espero que estiguis millo de la grip
    petons

    ResponElimina
  8. Víctor, pel "calendari" no et preocupis, tú ja la tens publicada i nosaltres la tenim disponible, tots contents. I trobo que aquests dolços estan bé a qualsevol época de l'any. Cuida't, petons
    Pilar

    ResponElimina
  9. Doncs a mi m'encanta que hagis publicat una recepta nadalenca quan ja ha passat!! perquè el panettone bé s'ho val ;-). A casa ens encanta, i aquest any vaig provar a fer-ne un totalment amb panificadora i el resultat va ser... una pedra!!!!! m'emporto la receta doncs! una pregunteta, les llaunes quin tamany tenen aproximadament? te'n van sortir 2?
    Merci i feliç cap de setmana!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Me n'alegro que t'agradi Eva! Jo no vaig fer cap meravella per fer-los, i ja veus el resultat!
      Les llaunes són d'un diàmetre de 15cm. i una alçada de 25cm. aproximadament, i amb aquestes quantitats que dono surten dos, pensa que pugen molt!

      Petons!

      Elimina
    2. I gairebé un any després... m'he recordat dels teus panettones en llauna i he vingut a copiar-me la recepta!! gràcies per contestar sobre els tamanys de la llauna, vaig al rebost a veure si en tinc alguna així i a veure si un dia d'aquests m'hi fico: Un petó!

      Elimina
  10. Molt xulo t'ha quedat !!!
    Recuperat del tot ben aviat...!!!
    Petonets.

    ResponElimina
  11. Wauuuuuuuuuuuuuuuuuu
    En esa lata queda una altura espectacular y Víctor, nunca es tarde si la dicha es buena, termina de recuperarte y vuelve a pleno rendimiento!!! Tu panettone bien merecía hacerse esperar, te ha quedado fantástico.
    Besos

    ResponElimina
  12. Pero bueno Victor...desconexión, gripe y panetones fuera de época ;) esté blog está hecho un desastre!!! jaja....es broma!!!!
    Nunca hice, bueno miento, nunca llegue a terminar un panetone porque intentarlo lo intenté..pero la masa quedó tan refea que ni me dió por hornearla ;)...este que hiciste se ve que es perfecto, solo hay que ver la miga ...a que ahora voy y te copio???...no estaría mal para mis desayunos, aunque sean los de febrero. Que nunca es tarde si la dicha es buena, verdad????
    cuídate mucho y comete un trocito de tu panetone, ya veras que fuerte te pones!!!
    Cariños guapo!!!!!

    ResponElimina
  13. Victor un panettone tremendo alto y bien jugoso el corte.Siempre viene bien aunque no sea Navidad¡¡
    tu te estas recuperando ya y yo hoy he caido¡¡
    Bona setmana

    ResponElimina
  14. Te ha quedado un espectáculo estos panettones. La verdad es que cada vez que veo una receta como ésta, me da mucha envidia, hasta ahora no me he atrevido a hacerla. Seguro que la próxima navidad lo hago, visto tu resultado, me guardo tu receta. Un beso

    ResponElimina
    Respostes
    1. Como, que no te has atrevido a hacerla todavía? No me lo creo Carmen, si tú eres toda una repostera!
      Me alegro que estos te hayan gustado, es una receta muy fácil de hacer, solo que necesita muchos tiempos de levado, pero ya está, y el resultado ya lo ves!

      Un beso, y gracias por tu visita!

      Elimina
  15. Això és un superpanettone! La idea de fer servir una llauna em sembla boníssima! A veure si l'any que ve per Nadal m'animo i el preparo! Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anima't a fer-lo Mònica, no comporta excessiva feina, només temps, i ja veus com queden de bons!

      Petons!

      Elimina
  16. En casa nos encanta a todos, pero la verdad es que todavía no me atrevo, entre otras cosas por el problema del molde, , pero esta idea me ha encantado, creo que me voy a animar, te ha quedado genial!!!

    Besos!!!!

    ResponElimina
  17. Jajajaja te comprendo perfectamente, la semana pasada no era yo era un zombie, que mala la gripe copón!
    El panettone le tengo yo en mi lista de deseos, el tuyo luce muy rico habrá que probar!
    Besitos cielo!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Es que este año la gripe ha pegado muy fuerte, verdad?
      Ya sabes, la próxima receta de panettone que quiero ver es la tuya, ok?

      Un besote!

      Elimina