divendres, 4 de març de 2016

Pa de Kamut

Us he plantejat mai si teniu un TOC? Per a aquells que per al motiu que sigui no saben què és un TOC, és un Trastorn Obsessiu Compulsiu, ja pot ser ordenar les películes o CD's per ordre alfabètic, alinear perfectament els refrescos dintre de la nevera fins al límit de fer servir un regle per tal que estiguin ben rectes, o qualsevol cosa per l'estil.

Jo crec que en tinc un, i no és un altre que la obsessió per la puntualitat. És superior a mi, necessito arribar a l'hora als llocs. És igual si és a una visita al metge, o anar a veure als pares. Si hem quedat o m'han dit a una hora, haig d'arribar a aquella hora si o si. I no em val arribar cinc minuts tard, ni tant sols un, haig d'arribar a l'hora. Fins al punt que em poden els nervis si veig que s'acosta l'hora i no arribaré quan hem quedat. Però molt. Puc arribar a ser insuportable si vaig acompanyat d'algú. I m'és igual si després jo haig d'esperar l'estona que faci falta, però jo necessito ser puntual. Ho reconec, és obssessiu, i per molt que ho intento no ho puc evitar. I em penso que serà sempre així, i no cambiaré.

I vosaltres, teniu alguna obssessió 'confessable'?

Avui m'he decidit a fer pa, després de mooolt temps sense fer-ne. Bé, més aviat hauria de dir sense fer-ne de nou per presentar-lo per aquí.

I no és un altre que un pa de Kamut, que he fet seguint les instruccions del llibre Pan Casero, tota una bíblia tant per als que s'inicien a fer pa com per als que ja han fet més d'un.

Ingredients:

Per a la biga:
- 140grs. de farina de Kamut
- 60grs. d'aigua
- 1gr. de llevat sec

Per al pa:
- la biga
- 360grs. de farina de Kamut
- 280grs. d'aigua
- 1gr. de llevat sec
- 10grs. de sal

Preparació:

Per començar, hem de fer la biga. Barregem tots els ingredients fins a obtenir una bola compacta, que deixarem reposar entre 3 o 4 hores a temperatura ambient, o un dia a la nevera. Jo vaig triar la primera opció.

Quan la biga hagi fermentat, barregem tots els ingredients, amb la biga trossejada, ja que és bastant compacta, menys la sal, i deixem reposar uns 30 minuts.

Un cop passats els 30 minuts, afegirm la sal i treballem la massa sobre la taula/marbre. La pastem una mica i li fem quatre plecs, com si fos pasta de full, i tornem a deixar reposar a un bol tapat durant uns cinc minuts, el matiex temps que l'hem pastat.

Repetirem aquest últim procés de pastat i repòs de dos a tres cops, i obtindrem una massa fina.

La desarem a un bol per tal que reposi durant unes 2h. Ha d'inflar-se bastant.

Passat aquest temps, la desgasifiquem, li fem uns plecs donant-li forma de bola durant uns minuts i el deixem reposar 15 minuts.

Ara és moment de donar-li forma al nostre pa. L'aixafem donant-li forma de rectangle, que plegarem com si fos un tríptic, i farem un rotllo amb la massa, segellant bé els plecs i les vores.

El deixem resposar un últim cop durant una hora més o menys sobre un drap enfarinat. Després d'una hora, haurà crescut el doble o el triple (a mi no em va crèixer tant, però vaig triar un dia de molt fred, i tot i deixar-lo més temps, no va haver-hi manera, i vaig enfornar-lo, perquè no volia que sobre fermentés).  És moment de fer-li la grenya amb un ganivet i enfornar-lo.

Ho farem a 250ºC, o el màxim que doni el forn, i tindrem una safata a la base, que omplirem d'aigua en el mateix moment de ficar el forn dintre, per crear vapor.

El tindrem 15 minuts a aquesta temperatura, i després treurem la safata amb aigua i baixem la temperatura del forn a 200ºC, uns 40 minuts, o fins que veiem que agafar un color ben maco.

Deixem refredar a una reixeta, i degustem, amb un bon embotit o formatge, o sol, que també està ben bo.

Com veieu a les fotos, en no haver pujat en la última fermentació, no té gaire alveolatura, però bo estava igual.

Bon cap de setmana, sigueu feliços!!



4 comentaris:

  1. Ahhh te entiendo perfectamente! Yo soy igual, me encanta ser puntual y por lo tanto pido el mismo respeto, aunque la gente es tan impuntual... grrrr eso me desquicia! El tiempo es igual de valioso para todos!
    Bueno lo de que los cojines de la cama y el sofá los tengo que tener siempre ultramegarequeterectos cuenta? jijiji

    Besos guapo!

    ResponElimina
  2. Por cierto! La receta! Jajajaja esep an tiene un cuerpo y una corteza de libro! mua!

    ResponElimina
  3. El pa fet a casa sempre és fantàstic!! I mira, tinc una bona col.lecció de farines però encara no m'he posat amb el kamut... Una nova recepta a pendents!!
    Una abraçada

    ResponElimina
  4. pero que miga tiene esto!! que buena pinta! y el olor en casa al hornaerlo,,,,mmmmm, ya me lo estoy imaginando!

    ResponElimina