dilluns, 23 de setembre de 2013

Tunnbröd - Bake the world

Com us vaig prometre dijous passat, avui torna a tocar pa, aquesta vegada per participar de nou al repte Bake the world que mensualment ens anima a perdre-li la por a fer pa a casa, fent-nos una proposta més que interessant.

I després d'un descans vacacional més que agraït, la proposta del mes de setembre, iniciada per la Clara, és el Tunnbröd, o pa polar, un pa originari del nord de Suècia, de massa fina i habitualment rodona, i que pot ser tant tou com cruixent, i s'aromatitza amb fonoll o anís.
És el pa que s'acostuma a acompanyar amb les arengades, un dels plats potser més comuns en aquest país, i que per si no ho sabíeu, el tenen a l'Ikea!

No m'enrotllo més, us deixo amb la meva versió del Tunnbröd, la tova, que hem menjat en format sandvitx, acompanyat amb una crema de formatge amb anet i salmó fumat.

Ingredients:

- 300grs. de farina de força
- 150grs. de farina de sègol integral (si no en teniu, no desanimeu, feu servir farina integral 'normal')
- 1 sobre de llevat de pa (5,5grs.) o 1/2 bloc de llevat fresc (13-14grs.)
- 200ml. d'aigua tèbia
- 4 cullerades soperes de créme fraîche (o iogurt grec, si no ho podeu aconseguir)
- 2 cullerades soperes de mel
- 1 culleradeta de llavors de fonoll (que jo he canviat per llavors de rosella)

Per al sandvitxos:
- crema de formatge
- anet sec
- salmó fumat

Preparació:


A un bol posem les farines tamisades, afegim les llavors i la sal, i barregem.
Seguidament incorporem el llevat i la mel, barregem de nou, i afegim 150ml. de l'aigua.
Ho mesclem tot i amassem un parell de minuts, moment en el qual afegirem la crème fraîche (o iogurt grec), i continuem amassant, incorporant a poc a poc l'aigua que ens restava, fins que la massa comenci a enganxar-se a les parets del bol.

Ara toca amassar de veritat, sense afegir més aigua, durant deu minuts, temps que farà que la nostra massa perdi (una mica) aquella consistència enganxosa, i és el moment just de deixar-la reposar a un bol untat d'oli, tapadeta amb un drap humit, durant una hora.

Després d'aquest descans, desgasifiquem la massa, i la dividim en 8 parts, que donarem a cadascuna d'aquestes parts forma de bola.

Posem una paella de tamany mitjà a foc mig, sense oli ni mantega ni res, i anem preparant el pa: aixafem cada bola, i l'estenem amb el corró donant-li la forma característica. Les punxem amb una forquilla per tota la superfície formant requadres a la massa, i directe a la paella, un parell o tres de minuts per cada cantó.

No patiu que no es cremaran, a no ser que us despisteu. Ho podeu comprovar amb les fotos que us ensenyo avui, que queda torradet, a mi m'ha quedat com una crepe gruixuda, de gust suau i molt tendre.

Si vulguéssiu fer la versió cruixent, haurieu de fer el pa més prim, i us recomano enfornar-lo durant uns cinc minuts amb el forn preescalfat a 200ºC.

I només ens queda preparar-nos uns sandvitxos, i llestos! En aquest cas, i crec que és el que millor li va a aquest pa, tenint en compte el seu orígen, he triat salmó fumat, acompanyat de crema de formatge a la que he afegit anet sec, que m'encanta i va de fàbula.

Des d'aquí us convido a que visiteu el bloc de Bake the world, i feu un cop d'ull a totes i cadascuna de les propostes que els participants han fet d'aquest pa.

Salut, i feliç inici de setmana!




32 comentaris:

  1. Te quedado buenísimo!!! La verdad que el relleno le va que ni pintado. A mi me ha gustado mucho este pan.

    Besitos,

    ResponElimina
  2. Muy rico te ha salido, Así me quedó a mi la primera vez y opté por queso de untar y salmón, pero como lo repetimos y cambié la forma del pan, y me gustó más.... esas es la receta que subí.
    Delicioso marcaje.

    Besos Victor

    ResponElimina
  3. no puede ser que yo te escriba tan de vez en cuando!! le pongo remedio pero ya!!

    te iba a decir que te robo la receta y la hago, pero no... te robo directamente la mitad esa que asoma por ahí con tan buena pinta jajaja y eso que acabo de comer...
    qué buena combinación!!! arghhh se me hace la boca aguaaa

    un besazooo

    ResponElimina
  4. té una pinta increible! m'ho apunto per fer-ho!

    ResponElimina
  5. Víctor, t'ha quedat súper aquest entrepà!!!
    petons i bon començament de setmana

    ResponElimina
  6. Este pan lo he probado yo en algun sitio y ademas asi con salmon ahumado! Te ha quedado con una pinta increible, seguro que delicioso! Y parece facil asi que habra que animarse a hacer este pan sueco un dia de estos! Un abrazo y buena semana!

    ResponElimina
  7. Qué buenísimo te ha quedado Víctor. Y con un relleno parecido al nuestro, con salmón.
    Un abrazo.

    ResponElimina
  8. Aixi dona gust fer pa a casa!! Esta bo i es ràpid i fàcil. Petons!

    ResponElimina
  9. tiene una pinta fantastica! este pan me parece super llamativo y tienen que ser una gozada tomarlo con ese relleno, te quedo estupendo., un beso

    ResponElimina
  10. te ha quedado muy bien y es una clase de pan que no he probado.El relleno interior super apetecible¡¡
    Bona setmana

    ResponElimina
  11. Qué delicia de pan...se me antoja con jamón y queso, tipo sandwich!!! Jajaja
    Besos.
    Raquel

    ResponElimina
  12. M'encanta aquest pa, així planet i cruixent! i si és dels nòrdics... sens dubte ha d'estar boníssim!

    ResponElimina
  13. Buenos con cualquier relleno...repetiremos seguro. Saludos.

    ResponElimina
  14. Te ha quedado buenísimo, yo lo tengo que repetir para hacerlo al horno que tiene que darle otro toque. Saludos panarras.

    ResponElimina
  15. a mi m'encanta aquest pa! el vaig descobrir ara nose si al ikea o al alcampo, pero em va agradar molt!!! fantastic! petons

    ResponElimina
  16. T'ha quedat "de Luxe" com tot el que fas mestre!!!!!!!! :D
    El pa boníssim i l'acompanyament... ummmmmmm!!
    T'agafaré les receptes SEGUR!!!
    Una abraçada i feliç tornada

    ResponElimina
  17. Ya sabes que soy un poco miedica con los panes, así que si te parece, mejor me voy a tu casa a probarlos! :P

    ResponElimina
  18. ¡Te ha quedado de lujo!
    Y encima queso y salmón ahumado como relleno, es perfecto ;)
    Yo este mes no he podido participar, pero ya tengo ganas de ver cual es la próxima propuesta.
    Saludos

    ResponElimina
  19. Ostres Víctor....estic amb el pa "que no cago", com es diria vulgarment...o sigui que aquesta nova versió panarra teva me l'apunto per fer-la!!!

    ResponElimina
  20. Te han quedado geniales Víctor!!! esa última foto es una pasada! tanto que acabo de cenar y ya me ha entrao la gusilla al verla brrrrrrr!!!

    Abrazos salseros!

    Tito

    ResponElimina
  21. No conocía para nada este pan pero me ha encantado descubrirlo!! Que rico se ve!!

    Un besito Víctor,
    Sandra von Cake

    ResponElimina
  22. Quina bona pinta Víctor...abans de que em diagnostiquessin que sóc celíaca menjava sandvitxos d'un pà semblant amb salmó que fan a Ikea :D que em tornaven boja. Petons!!!

    ResponElimina
  23. Hola Victor, he estat fent la xafardera, em pots dir de on surt pumuky? Potser ja t'ho he preguntat, ja no ho se, pura curiositat. Em sembra fantástica l'habilitat que tens per els pans i la varietat de receptes que fas. Ara mateix em menjaba un d'aquets pans que per mi quasi es l'hora de sopar i te una pinta exquisida. Apa, me'n vaig cap a casa. Tinc que fer un raconet per emportar-me alguna recepta teva, m'agraden els atracaments per compte propi.

    Un petonet

    ResponElimina
  24. Me acabas de abrir el apetito con ese pan, qué pinta! me llevo la receta para hacerlo en casa ;) Besos

    ResponElimina
  25. Jo sempre amb presses i no puc participar mai en el bake the world. Algun dia... Jo soparia ben a gust aquest sandvitx per sopar, una passada. Si en tornes a fer, ja saps, envia'n cap a València ;)
    Angi

    ResponElimina
  26. Feia temps que havia vist aquests panets!! Però com que no en sabia el nom no sabia com buscar-ne la recepta! Buah, moltíssimes gràcies Víctor! :D
    Ja tinc sopar per al cap de setmana, et dono les gràcies per adelantat de part del meu nòvio, hahaha
    Petons :)

    ResponElimina
  27. Ya tengo muchas ganas de probar este pan, tiene que estar requetebueno, qué pinta!!!

    ResponElimina
  28. T´ha quedat espectacular!! jo em vaig decantar per la versió fornejada... em queda pendent fer la teva i amb salmó hummmm....
    Fa venir gana, ja, ja, ja....


    ResponElimina
  29. T'ha quedat molt bé Víctor! per tipus sándwich millor una mica gruixudet. Petons,
    Pilar

    ResponElimina
  30. Qué buena pinta que tiene este pan!! Yo la próxima vez, que la habrá, lo haré así más gordito para poder hacerme sandwiches como el que nos has presentado, menuda delicia!!
    Un besazo

    ResponElimina