divendres, 7 de juny del 2013

Pa de llavors by Xavier Barriga

Primer de tot, volia comunicar-vos que he resultat guanyador del concurs mossegades del mes de maig! Oooeee!!!

Moltes gràcies a tots i totes per haver-me votat, estic molt content, ja que hem vaig presentar de casualitat, i mireu! Sense les vostres votacions ara mateix no estaria escrivint això, així que de nou, moltes gràcies per votar! Tant de bo pugués fer-vos arribar una part del regal, quan el rebi, però crec que dividir-ho entre 300 i pico vots... complicat!

Després, dir-vos que el temps que tinc i tindré per contestar comentaris, i xafardejar i escriure als vostres blocs és cada vegada menys, però encara que no us escrigui ni us respongui, que sapigueu que continuo visitant-vos!

I ara anem a per la recepta, que aquesta setmana s'estan fent esperar!

Els que em seguiu/coneixeu, sabeu de la meva afició quasi obsessiva per fer pa. I com tinc tres llibres sobre el tema, m'he proposat anar fent totes les receptes que pugui de tots tres llibres, amb paciència, tant per fer-les com per adquirir els ingredients necessaris, que alguna recepta crec que se'm ressistirà pels ingredients...

La recepta que avui us porto és del llibre d'en Xavier Barriga, PAN, i el seu nom original és 'Barritas de cereales y semillas'. Com veieu, jo he simplificat el nom...

Ingredients:

- 325grs. farina de força
- 50grs. de farina de sègol integral
- 75grs. de farina integral
- 50grs. de farina de força torrada
- 10grs. de sal
- 5grs. de malta torrada en pols
- 350ml. d'aigua
- 10grs. de llevat fresc premsat
- 125grs. de barreja de llavors (lli, sèsam, pipes, sèsam negre...)

Preparació:

Per començar, vull fer referència al que us comentava dels ingredients... no he trobat, o no he sabut trobar la farina de força torrada, així que la vaig haver de substituir per farina de força 'normal'. Però he trobat un lloc a prop d'on estic 'destinat' ara treballant que em sembla que em podré abastir sense problemes...

Primer de tot posem tots els ingredients a un bol, excepte les llavors i el llevat, i ho amassem, de la manera següent:

- Amb una ma agafem el bol, i amb l'altre anem removent la barreja, amb energia però sense passar-se.
- Seguim amassant, notarem que la massa sembla una pasta de fang, però no us espanteu, hem de continuar una mica més, i ho deixem reposar 5 minuts. Haurem destinat com a molt cinc minuts a amassar.
- Passem la massa a la taula de treball que prèviament hem enfarinat lleugerament.
- Amb els dits de les dues mans agafem la massa, l'aixequem una mica i la colpegem contra la taula, sense deixar-la anar. Seguidament la massa que tenim a les mans la llancem contra la massa de la taula, fent així un plegat.
- Tornem a repetir el proces anterior, agafant la massa pel cantó següent. M'explico, si ens mirem la massa de cara, després del plegat, agafem la massa pel lateral esquerre. Sempre per l'esquerre, així anem fent el plegat pel cantó que toca. Ho repetirem fins que la massa deixi d'enganxar-se a la taula.
- Tapem la massa amb un drap humit i la deixem reposar 10 minuts.

Aquesta fase d'amasat i repòs la repetirem unes cinc vegades, aproximadament. En l'últim plegat, afegirem les llavors.

Aixafem ara una mica la massa, posem el llevat al centre i una mica (molt poc) d'aigua, i fem una vegada més la fase de plegat, i la deixem reposar 30 minuts més, com sempre, tapada amb un pany humit.

Passada l'estona de repòs, passem a donar forma a les barretes. Tallem peces d'entre 50 i 75grs. i formem barretes acabades en punta.

Amb el polvoritzador mullem les barretes i les arrebossem amb la barreja de llavors, i de nou, un repòs, aquest cop de 75 minuts, tapades com sempre amb drap humit.

Quan quedi poc per finalitzar el repòs, preescalfem el forn a 250º, amb una safata fonda i buida a la base.

I just abans d'enfornar tallem les nostres barretes longitudinalment amb cúter, sense por i amb decisió. Amb això aconseguirem que quan les barres pugin, no s'esquerdin.

Fiquem les nostres barres al forn, hi tirem un got d'aigua a la safata buida, i baixem la temperatura a 200ºC, per tenir-les durant 24 minuts, moment en el que les retirarem i les refredarem a una reixeta per evitar la formació d'humitat a la base.

P.D.: Segueixo sense poder editar imatges!